Tuesday, July 10, 2012

Refleksi Minggu Ketiga

 Minggu Kedua kuliah refleksi yang boleh saya buat berdasarkan dapatan P&P puan  pada hari tersebut ialah beliau mengukuhkan lagi kefahaman saya terhadap konsep kecerdasan Intelek, Emosi, dan spriritual ataupun dalam 'simple form' IQ' ( Intelect Quation), EQ (Emotion Quation), dan SQ       (spiritual quation). Saya mulakan dengan konsep IQ iaitu "What Do I Think?" membawa maksud lebih kepada hal-hal fizikal  atau material seperti organ penting dalam tubuh badan kita yang mengawal setiap gerak laku sama ada baik atau buruk bergantung pada otak yang dikurniakan oleh Tuhan iaitu Allah SWT akan nikmatnya yang tidak ada pada makhluk lain iaitu akal manusia. Andai bijak kita menggunakan akal ke arah Hak (kebenaran) maka temuilah jalan yang benar. Jika memilih jalan batil (kesesatan) maka menemuilah jalan yang salah. Pendek kata, gunakan akal ke arah kebaikan dan sentiasa berfikiran positif.

 Seterusnya, konsep bagi Kecerdasan Emosi (EQ) mengikut dapatan saya dalam kuliah beliau ialah untuk lebih mudah ingat dan faham ialah " What Do I Feel ?" mengenai diri saya atau diri sendiri, kehidupan orang lain terhadap diri saya. Seterusnya elemen ini melibatkan perasaan atau emosi. Organ yang terlibat iaitu hati dan jantung bukan fizikal tapi hati perasaan bukannya nafsu. Hal ini demikian kerana, dalam hati terdapat dua pusat utama sama ada melalui gerak hati atau nafsu semata-mata.

Konsep yang terakhir ialah SQ (spiritual quation) iaitu " Who am I? " membawa maksud siapa diri kita yang sebenarnya iaitu untuk lebih mengenali diri kita masing-masing. Seperti yang kita sedia maklum dalam perkongsian kehidupan di muka bumi ini pelbagai pegangan dan fahaman agama  untuk mencari ketenangan dan merungkai kejiwaan diri masing-masing terhadap pegangan agama khususnya.

Dalam kuliah tersebut juga puan menyatakan tugasan yang perlu disiapkan untuk minggu hadapan sebagai pengakhiran dan peringatan kelas. Baik buku rujukan, 'bedah' buku, jurnal refleksi, 'upload' video dan lain-lain lagi serta pembahagian markah setiap tugasan yang beliau berikan.

No comments:

Post a Comment